Circusoptreden voor je overleden kind.
Er zit groei in de uitvaartbranche. Uit cijfers van de Kamers van Koophandel blijkt dat omzet en werkgelegenheid toenemen. Daarbij speelt vernieuwing door startende bedrijven een rol. De Wending in Culemborg is een voorbeeld.
Door Maria van Amerongen
Culemborg – Je overleden zoontje op schoot nemen tijdens zijn uitvaartdienst. Een paar uur voor de begrafenis van je dochtertje een circusvoorstelling houden, omdat ze daar zo van hield?
Lijkt onmogelijk, maar is het niet. Althans, niet in de visie van uitvaartonderneming de Wending. Het Culemborgse bedrijf, dat gericht is op Midden-Nederland, is gespecialiseerd in uitvaartbegeleiding van kinderen en jongeren. ,,Wij hanteren geen enkel protocol”, zeggen de eigenaren Cornelieke Pieters (45) en Ellen Kruijer (37). ,,Het enige dat vaststaat, is dat de kist uiteindelijk de grond ingaat.”
Hoe anders was het voorheen. Kreeg je een doodgeboren baby, of stierf je kind vlak na de geboorte, dan kreeg je het niet eens te zien. ,,Laat staan dat je het mocht vasthouden”, aldus Pieters. Dat was te traumatisch, dacht men.
Maar tijden veranderen. Goed afscheid nemen blijkt belangrijk voor de rouwverwerking. Zo betrekken Pieters en Kruijer broertjes en zusjes altijd bij de gesprekken over de uitvaart. ,,We vertellen hen wat er gebeurt op een begrafenis of crematie. En we vragen of ze ook iets willen bijdragen. Op hun blokfluit spelen bijvoorbeeld, of meehelpen het graf dichtscheppen. We proberen aan te sluiten bij hun belangstelling.”
Verder wordt de hele omgeving van het overleden kind erbij betrokken: de voetbalvereniging, de school: ,,We gaan daar ook langs, om te praten, uit te leggen, te kijken hoe zij een rol kunnen spelen.” In de maanden na de begrafenis hebben Pieters en Kruijer nog enkele malen contact met de familie: ,,Mensen vinden het fijn om erover na te praten.”
Voor begrafenissen en crematies van kinderen valt nog veel te ontwikkelen, redeneerden Pieters en Kruijer toen ze de Wending oprichtten, begin dit jaar. Eerder liepen ze al stage bij begrafenisondernemingen en volgden cursussen. De keus is zo beperkt, zagen ze, omdat een gemiddelde uitvaartonderneming met maar met een of twee kindersterfgevallen per jaar te maken krijgt. ,,Dan bouw je geen ervaring op.”
Zo hebben de meesten een vrij vast dienstenpakket. Standaard rouwkaarten en kisten. Zwarte volgauto’s. Dan wordt het al moeilijk om een witte wagen te willen, zagen de Culemborgers. ,,Dan zeggen ze: ‘Mevrouw, we leggen er wel witte bloemen op’. Maar die mensen willen gewoon een witte wagen, klaar.”
Of ouders willen een eigen rouwkaart ontwerpen. In een apart formaat. Maar die past dan niet op de eigen printer van de uitvaartondernemer. ,,Die zit dus niet te wachten op al die aparte dingen”, vertelt Kruijer. ,,Kost te veel tijd.” Verder wil zo’n ondernemer zoveel mogelijk zaken uit handen nemen. ,,Vanwege de tijd, maar ook omdat hij dat als helpen ziet. ‘U heeft wel wat anders aan uw hoofd’, zegt hij tegen de ouders. Maar als je dingen zelf doet, verwerk je juist beter.”
Nu is tijd iets waar de Wending een ‘overvloed’ aan heeft, aldus de twee ondernemers. ,,Wij besteden 30 uur aan een begrafenis of crematie, een traditionele onderneming 10 uur. Maar we kosten net zoveel. We investeren veel tijd in luisteren naar wat mensen willen. Want bijna alles kan. Ook een lijkkist op een bakfiets.” En ouders kunnen ook op besluiten terugkomen, binnen de beperkte tijd die er is uiteraard. ,,Je hoeft niet binnen een uur te beslissen of je een begrafenis of crematie wilt, welke soort kaart, welke tekst etc..”
Als je doorvraagt, blijken mensen veel ideeën te hebben. En dingen zélf te willen doen, heeft Pieters ervaren. Zoals de vader die eigenhandig het overlijden van zijn kind wilde aangeven. Of die ouders die per se geen
condoléance wilden; ze wilden alleen met hun meest dierbaren samenzijn. ,,Alleen als je echt de tijd neemt, kom je achter die wensen. En dat is zo belangrijk. Want een goed gevoel over het afscheid helpt bij de rouwverwerking.”
© Wegener NV 2003